Toneelvereniging Mimus

Geschiedenis

Nadat in de vijftiger jaren het toneelspel in Tienray verdwenen was,  ontstonden in februari  1996  de eerste plannen om het toneelspel opnieuw te introduceren in Tienray.

Het voortouw werd genomen door Marja Witlox en Wil Stultjens, later bijgestaan door Toos Renkens. Er werd een oproep geplaatst in het dorpsblad, en er meldden zich 12 personen aan. Met hulp van enkele personen van het L.F.A. kon de vereniging opgericht worden en op 30 mei 1996 werd de oprichtingsakte getekend bij de notaris.

Door de leden werd de naam "Mimus" gekozen voor de vereniging.

"Mimus" komt oorspronkelijk uit het grieks (mimos),  en was een literair genre met  een satirische grondslag. De dialoogvorm van de teksten leenden zich uitstekend voor het toneel. Door de eeuwen heen veranderde het genre zich tot een meer platvloerse en satirische uitbeelding van de aloude bekende  personages zoals: de bedrogen echtgenote, de medeplichtige meid, de koppelaarster,   de ontrouwe echtgenote etc. Allemaal personages die wie tegenwoordig ook nog steeds terug vinden op het toneel.

Na een spelcursus gevolg te hebben, werd er een aanvang gemaakt met het echte werk. Onder leiding van regisseur Marja Witlox  starten de repetities voor het eerste avondvullende stuk: "Pa wordt uitgehuwelijkt" .

Na een geweldige uitvoering werd begonnen aan het tweede jaar, met het stuk "een trouwring mag niet knellen" van John Lanting. Onze decorbouwers hadden in het eerste jaar het gehuurde decor goed bekeken, en bouwde nu een eigen decor, wat elk jaar opnieuw gebruikt kan worden. De grimeurs volgden nog meer cursussen, en weten de spelers op een geweldige manier te veranderen in de  gewenste personages. Na een geweldige uitvoering melden zich weer nieuwe leden aan, zodat ook de keuzemogelijkheden groter werden.

Na het 2e jaar kwam er een wisseling van de wacht bij de regie. Frank Klerx werd aangetrokken om "de groeten uit Nice" te regiseren. Hij zou ook in 2000 het stuk "Kringloop der belangen" (Jacinto Benavente) en in 2001 "Dwazen" (Neil Simon)  regisseren.

In het najaar van 2001 kwam Huub Schreurs uit Venlo Frank opvolgen. Met hem hebben wij reeds de stukken "Het café van Mie Pap"(Peter Damen), "Vluchten kan niet meer"(Tim Kelly), "Ik wil Mjoessof spreken"(Valentin Katajef) ,  "Meiden achter het behang" (M. de Bildt.), "een Beeld van een Man'' (J. Hemmink-kamp), ''De avond van de 7e Juli'' (Gerard van Dijk's ) , ''Blauw bloed, sigaren en zeebenen (Carl Slotboom), ''Problemen met zomergasten (Tim Kelly) gespeeld.

Het jaar 2011 stond in teken van het 15-jarig jubileum. Dit jaar werd er flink uitgepakt en met dank aan vele sponsors is er de geweldige voorstelling ‘Kaviaar Speciaal’ (José Frehe & Rob van Vliet) neergezet in Tienray en zelfs een avond in de Schouwburg te Venray.

Na het jaar 2011 zijn we verder gegaan met de volgende stukken; Champagne klompen en nana (Cals Slotboom), Barst (José Frehe en Rob van Vliet), Alle hens aan dekmantel (Frouwke Doornbos), Edelweiss (Cals Slotboom) en in 2016 Kom mee naar buiten allemaal (Cals Slotboom).

Op dit moment bestaat de vereniging uit 24 leden. Wij hebben eigen grimeurs, decorbouwers en mensen voor de kleding/rekwisieten.